Posted inଫୁରସତ

ନୂଆଁଖାଇ ତିହାର୍‌: ନୂଆ ଆହ୍ବାନ ‘ସାମାଜିକ ଦୂରତାରୁ ସାମାଜିକ ନିବିଡ଼ତା’

ନୂଆଁଖାଇ ତିହାର୍‌ର ମୂଳ ଆବେଦନ ସାମାଜିକ ନିବିଡତା। ଏଥିରେ ସାମାଜିକ ଦୂରତାର ସ୍ଥାନ ନାହିଁ। କେଉଁ ଆବହମାନ କାଳରୁ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶା ବା କୋଶଳାଞ୍ଚଳର ଭୌଗୋଳିକ ପରିସୀମାରେ ନୂଆଁଖାଇ ତିହାର ପାଳିତ ହୋଇଆସୁଛି। ଏହାକୁ ପ୍ରଥମ ଅନ୍ନର ପର୍ବ କୁହାଯାଏ। ମୂଳତଃ ଏହା କୃଷିଭିତ୍ତିକ ତିହାର। ଭାଦ୍ରବ ମାସରେ ଅଁାଟ(ଉଚ୍ଚ) ଜମିରେ ଧାନକେଣ୍ଡା ଗଜୁରି ଉଠେ। ଏହାକୁ ଦେଖି ମଣିଷ ମନ ଭାବୋଚ୍ଛାସରେ ଭରିଯାଏ। ପ୍ରଥମ ଅନ୍ନକୁ କୃତଜ୍ଞତା ସ୍ବରୂପ ଇଷ୍ଟ ଦେବଦେବୀଙ୍କୁ ଅର୍ପଣ କରେ। ଏଇ ପ୍ରଥମ ଅନ୍ନ ଅର୍ପଣ ପର୍ବ ବା ତିହାର ହେଉଛି ନୂଆଁଖାଇ। ବିଭିନ୍ନ ରାଜ୍ୟରେ ପ୍ରଥମ ଅନ୍ନକୁ ନେଇ ଅନେକ ପର୍ବପର୍ବାଣି ପାଳନ ହୋଇଥାଏ। ତେବେ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାର ନୂଆଁଖାଇର ସ୍ବାତନ୍ତ୍ରତା ରହିଛି।

ନୂଆଁଖାଇ ପରିବାରକୁ ଏକାକାର କରେ। ବନ୍ଧୁ ପରିଜନ, ସମ୍ପର୍କୀୟ, ପଡୋଶୀଙ୍କୁ ସ୍ନେହବନ୍ଧନରେ ଯୋଡେ। ପରସ୍ପରକୁ ଦାୟିତ୍ୱସମ୍ପନ୍ନ କରେ। ନୂଆଁଖାଇ ଦିନ ଯିଏ ଯେତେ ଦୂରେଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଘରକୁ ଫେରିବାକୁ ବ୍ୟାକୁଳ ହୁଏ। ଅଧିକାଂଶ ଲୋକେ ଦୂରଦୂରାନ୍ତରୁ ଘରକୁ ଓ ଗଁାକୁ ଫେରୁଥିବାରୁ ଏକ ମହାମିଳନ ପର୍ବରେ ରୂପାନ୍ତରିତ ହୋଇଯାଏ। ଇଷ୍ଟ ଦେବଦେବୀଙ୍କୁ ଅର୍ପିତ ନୂଆକୁଣ୍ଡା ସହ ଅନେକ ବ୍ୟଞ୍ଜନକୁ ପରିବାର ଲୋକେ ଏକତ୍ର ବସି ଖାଆନ୍ତି। ଏହାପରେ ପରିବାରର ବୟୋଜ୍ୟେଷ୍ଠଙ୍କୁ କନିଷ୍ଠମାନେ ମୁଣ୍ଡିଆ ମାରି ଆଶୀର୍ବାଦ ନେଇଥାନ୍ତି। ପରସ୍ପର ଭିତରେ ସ୍ନେହ ଓ ଶ୍ରଦ୍ଧା ଝଲସିଉଠେ। ଏହାପରେ ପଡୋଶୀ, ସମ୍ପର୍କୀୟ ଓ ଗଁା ଲୋକଙ୍କ ସହ ଆରମ୍ଭ ହୁଏ ଜୁହାର ଭେଟ୍‌ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ। ନୂଆଁଖାଇ ତିହାର ଦିନ ଗଁା ବା ସହର ଏକ ବୃହତ୍‌ ପରିବାରରେ ରୂପାନ୍ତରିତ ହୋଇଯାଏ। ମତାନ୍ତର, ମନାନ୍ତର ଭୁଲି ଜୀବନକୁ ଗତିଶୀଳ କରିବା ପାଇଁ ନୂଆ ସଂକଳ୍ପ ନିଅନ୍ତି। ଏହାହିଁ ନୂଆଁଖାଇର ପାରମ୍ପରିକତା, ମୂଳତତ୍ତ୍ୱ ଓ ବିଚାରବୋଧ। ତେବେ ସମୟଚକ୍ରରେ ନୂଆଁଖାଇ ତିହାର ପାଳନରେ ଅନେକ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଘଟିଛି। କାଳକ୍ରମେ ମୂଳ କୃଷି ପରମ୍ପରାରେ ଅନେକ ନୂଆ ସାମାଜିକ, ସାଂସ୍କୃତିକ ଓ ରାଜନୈତିକ ଉପକ୍ରମ ଯୋଡିହୋଇଛି। ଦିନକୁ ଦିନ ନୂଆଁଖାଇ ଉତ୍ସବ ମୁଖରିତ ଓ ଆକର୍ଷଣୀୟ ହୋଇଉଠୁଛି ସତ, ମାତ୍ର ଏହାର ମୂଳ ବିଚାରବୋଧଟି ଯେମିତି ସଂକ୍ରମିତ ହୋଇଚାଲିଛି।

ଦୁଇବର୍ଷ ତଳର କୋଭିଡ଼ ମହାମାରୀ ସମଗ୍ର ମଣିଷ ଜାତିକୁ ଦେହଲାଇ ଦେଲା। ଜୀବନ ବଞ୍ଚାଇବାକୁ ହେଲେ ସାମାଜିକ ଦୂରତା ଅବଲମ୍ବନ କରିବାକୁ ହିଁ ପଡିବ ବୋଲି କୁହାଗଲା। ସାମାଜିକ ଦୂରତା ଶବ୍ଦର ବ୍ୟବହାରକୁ ନେଇ ଅନେକ ବିଜ୍ଞଜନ, ବୁଦ୍ଧିଜୀବୀ ପ୍ରଶ୍ନ କଲେ। ସାମାଜିକ ଦୂରତା ବଦଳରେ ଶାରୀରିକ ଦୂରତା କଥା କୁହାଯାଉ ବୋଲି ପରାମର୍ଶ ଦେଲେ। ସାମାଜିକ ଦୂରତା ଶବ୍ଦର ବହୁଳ ବ୍ୟବହାର ମଣିଷର ଅନ୍ତରାତ୍ମା ଓ ସମାଜକୁ ବହୁଳ ମାତ୍ରାରେ ପ୍ରଭାବିତ କରିବ ବୋଲି ଚେତାଇ ଦେଲେ। ଲୋକେ ଜୀବିକା ହରାଇ ନିଜ ଗଁାକୁ ଫେରିଲା ବେଳେ ଗ୍ରାମବାସୀ ଓ ସରକାରୀ କଳ ପ୍ରବାସୀଙ୍କୁ ଗଁାକୁ ପଶିବାକୁ ଦେଲେନାହିଁ। ଭୋକ ଉପାସ, ଭୟ ଓ ଭ୍ରାନ୍ତି ଭିତରେ ମଣିଷ ସେଦିନ କୋଭିଡ଼ ମହାମାରୀ କାଳର ସାମାଜିକ ଦୂରତାକୁ ଅଙ୍ଗେ ନିଭାଇଥିଲା। କେବଳ ପ୍ରବାସୀ ନୁହଁ, ପରିବାର, ଗଁା ଓ ସହର ଭିତରେ ପୀଡିତ ମଣିଷଟିଏ କେତେ ଅଲୋଡା, ଅବହେଳା ଏବଂ ଅମାନବିକ ପରିସ୍ଥିତିର ସମ୍ମୁଖୀନ ହେଲା। ସେଇ ଗଭୀର ପୀଡା ଆଜିବି ଅନେକଙ୍କ ଅନ୍ତର୍ମନକୁ ଦେହଲାଇ ଦେଉଛି। କୋଭିଡ ସମାଜରେ ସାମାଜିକ ଫାଟ ଓ ଦୂରତା ସୃଷ୍ଟି କରିଥିଲା। ଏଭଳି ସମୟରେ କୋଭିଡ ପରବର୍ତ୍ତୀ ନୂଆଁଖାଇ ଅଧିକ ପ୍ରାସଙ୍ଗିକ ହୋଇପଡିଛି। ସାମାଜିକ ଦୂରତାରୁ ସାମାଜିକ ନିବିଡତା ଆଡକୁ ପୁଣି ଥରେ ମଣିଷକୁ ଫେରାଇ ନେବାକୁ ନୂଆ ଆହ୍ବାନ ନେଇ ଆସିଛି ନୂଆଁଖାଇ।
– ରିପୋର୍ଟ: ବୀରେନ୍ଦ୍ର କୁମାର ଝାଙ୍କର


Enter your email to get our daily news in your inbox.

All Right Reserved By Dharitri.Com

ଗଛ ବୟଫ୍ରେଣ୍ଡ

କୁହାଯାଏ ପ୍ରେମ ଅନ୍ଧ। କାହିଁକି ନା ପ୍ରେମ ଦେଖେନା ଜାତି, ଧର୍ମ କି ଧନୀ ଗରିବର ଭେଦଭାବ। ତେବେ ଆଜିକାଲି ବୋଧହୁଏ ପ୍ରେମ ଅଧିକ ଅନ୍ଧ...

ଅସ୍ତଗାମୀ ସୂର୍ଯ୍ୟକୁ ଦେଖି ମାରନ୍ତି ତାଳି

ଏଇ ପୃଥିବୀରେ ଯେତିକି ଦେଶ ଅଛି ସେତିକି ପ୍ରଥା ପରମ୍ପରା ବି ଅଛି। ସେଥିମଧ୍ୟରୁ ଅନେକ ଅଜବ ପରମ୍ପରା ବି ଥାଏ। ଯେମିତି କି ଏକ...

କୁକୁଡ଼ା ନୁହେଁ ହୋଟେଲ

ଫଟୋଟିକୁ ଦେଖିଲେ ଭାବୁଥିବେ ଏତେ ବଡ଼ ଗଞ୍ଜା କୁକୁଡ଼ା ଭଲା କୁଆଡୁ ଆସିଲା? ସତରେ କ’ଣ ଏତେ ବଡ଼ କୁକୁଡ଼ା ଅଛି? ତେବେ ପ୍ରକୃତ କଥା...

ଗବେଷଣାରେ ମୂଷାଙ୍କୁ ବ୍ୟବହାର କରାଯାଏ କାହିଁକି

ପ୍ରାୟ ସମସ୍ତେ ଜାଣନ୍ତି ଯେ, ବୈଜ୍ଞାନିକମାନେ ତିଆରି କରୁଥିବା ନୂଆ ଔଷଧକୁ ମଣିଷ ଉପରେ ପ୍ରୟୋଗ କରିବା ପୂର୍ବରୁ ପ୍ରଥମେ ତାକୁ ମୂଷା ଉପରେ ପ୍ରୟୋଗ...

ବିଶିଷ୍ଟ ଶିଶୁ ସାହିତି୍ୟକ ଓ ବିଜ୍ଞାନ ଲେଖକ ଡ. ଅରୁଣ କୁମାର ପଣ୍ଡା ନିଜ ପ୍ରଥମ ରୋଜଗାରରେ ଗାଈ କିଣା..

ଜୀବନରେ ଅନେକ ଟଙ୍କା ରୋଜଗାର କଲେ ବି ପ୍ରଥମ ରୋଜଗାରର ଚମକ ଓ ଆନନ୍ଦ ଅତୀବ ନିଆରା। ଆଉ ଯଦି ସେହି ରୋଜଗାର ଛାତ୍ର ଅବସ୍ଥାରେ...

ମହିଳାଙ୍କ ପେଟରୁ ବାହାରିଲା ୨ କେ.ଜି.ର ଚୁଟି

ବରେଲି: ଉତ୍ତରପ୍ରଦେଶର ବରେଲି ଜିଲା କରଗୈନା ଅଞ୍ଚଳରେ ରହୁଥିବା ଜଣେ ୩୧ ବର୍ଷିୟା ମହିଳା ଲମ୍ବା ସମୟ ଧରି ପେଟ ଯନ୍ତ୍ରଣାରେ ପୀଡ଼ିତ ଥିଲେ। ସେ...

ଇଣ୍ଡିଆନ୍‌ ରକ୍‌ ବ୍ୟାଣ୍ଡ ‘ଅଗ୍ନି’

ଜଳବାୟୁ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଏବେ ସାରା ବିଶ୍ୱ ପାଇଁ ଆହ୍ବାନ ସୃଷ୍ଟି କରିଛି। ଏହାର ମୁକାବିଲା କ୍ଷେତ୍ରରେ ଯୁବପିଢ଼ିଙ୍କ ବଡ଼ ଭୂମିକା ରହୁଛି। ସେମାନେ କିପରି ସଚେତନ...

୫୦୬ ବର୍ଷ ପୁରୁଣା ମାରାତ୍ମକ ମହାମାରୀ, ରାସ୍ତା ଉପରେ ନାଚି ନାଚି ୪୦୦ ଲୋକଙ୍କର ହୋଇଥିଲା ମୃତ୍ୟୁ

ଷ୍ଟାର୍ସବର୍ଗ: ଇତିହାସରେ ଏପରି ଅନେକ ଘଟଣା ଘଟିଛି ଯାହା ଆଜି ବି ଲୋକମାନେ ମନେ ପକାଇ ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ ହୋଇଯାଇଛନ୍ତି । ଆଜି ଆମେ ଏପରି ଏକ...

Advertisement
Dharitri Youth Conclave 2024

ଧରିତ୍ରୀ କାର୍ଟୁନ

Archives
Model This Week

ପିଲାଙ୍କ ଧରିତ୍ରୀ

Why Dharitri